Rebecca

. . .
För er som tror att det är superduperlätt att få ett jobb ... det är det inte. Jag minns en som sa att han inte förstod vad alla pratade om när de sa att det är så svårt för unga att få jobb. Jag antar att han fick det ifrån att hans dotter fick, och får, en hel massa jobb. Då var jag på vippen att säga att jag varit arbetslös i 1.5 år, mellan gymnasiet och det att jag började på högskolan. Då var det minsann inte bara så att jag låg på sängen och gjorde ingenting. Jag skrev in mig hos arbetsförmedlingen efter studenten som jag tog i juni 2011. Arbetsförmedlingen skrev in mig i två "aktiviteter" som snabbt sammanfattat gick ut på att få ett jobb, eller att börja plugga - vilket man nu kände för . Under den sista aktiviteten var jobbsök i stort sätt det enda vi gjorde om dagarna. Efter varje vecka skulle vi skicka alla de jobb vi sökt till vår handledare. Han var mäkta imponerad utav mig kan jag säga. I de där mejlen kunde det nog finnas upp till 25 arbetsansökningar. I mina ögon är det hyffsat mycket.
 
Jag kollade precis igenom min mejl. Där hade jag gjort en egen mapp som heter "Jobb" - alltså jobbansökningar. Under perioden januari 2011 till december 2012 har jag fått nästan 200 mejl angående jobb som jag sökt, och då kan jag ju säga att jag inte fått mejl skickade till mig från exakt alla jobb jag sökt. Under bara år 2012 hade jag 140 sådana mejl. Nästan 100 av dessa var under den andra perioden av 2012, under min sista AF-aktivitet.
 
Enligt mig är det mycket. Enligt mig var jag väldigt aktiv och ambitös.
 
Och nej, enligt mig är det inte enkelt att få ett jobb.
 
Jag vet inte exakt vad jag vill säga med detta. Det jag vill få fram är nog mer att det inte alltid är så lätt att få ett jobb som vissa kanske tror. Det löste ju i alla fall för mig tillslut. Jag skrev in mig i kommunens platsbank så det blev en hel del jobb på dagis/förskola och skola/fritids för de lägre åldrarna. Först fick jag ett litet vikariat på några veckor på en förskola och sedan blev jag inringd lite då och då när de behövde hjälp. Hyffsat ofta. Men först, innan jag fick det lilla vikariatet, jobbade jag någon vecka som "telefonförsäljare/mötesbokare". Det gick sedan inte att få till de båda jobben med varandra - med tider och sådär. Så därför slutade jag med mötesbokningen, jag hann bara med min "prova-på-tid". Därefter hann jag gå introduktion på ett gruppboende innan jag började att plugga. DÄR - där är jag idag. Fjärde terminen gammal och allt. Det har gått ett bra tag sedan den där röran.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress