Rebecca

Dag 2 | Frihetsgudinnan och Ground Zero

Andra dagen i New York började med att vi begav oss mot färjeterminalen Whitehall där en båt avgick som skulle ta oss mot Statten Island så att vi fick se Frihetsgudinnan, samt att vi då även fick se Manhattan från havet. Med andra ord Manhattan i siluett, ja ni vet sådana underbara bilder som man ser lite då och då!

Båtturen var underbar. Inte bara på grund av att vi hade en underbar utsikt, både på Frihetsgudinnan och Manhattan, så hade vi även ett underbart väder med sol, sol och sol. Det var ungefär nollgradigt, vilket kändes väldigt kallt där, men när man stod i solen så värmde det riktigt gott!

Efter Frihetsgudinnan och båtturen begav vi oss mot Henke Lundqvist's restaurang "TINY's & THE BAR UPSTAIRS". Verkligen mysigt och fint med en...ja jag vet inte vad man ska kalla det riktigt, "gammeldags", rustik och ruffig stil/inredning. Självklart god mat också. Jag åt en grekisk sallad, mumsigt värre. Rödlöken var lite annorlunda, på ett bra sätt, de kallade det "charred pickled red onion", med andra ord en slags inlagd rödlök. MMM, nästa gång jag åker till New York får det bli en tur dit igen!

Efter Tiny's begav vi oss mot Ground Zero, alltså den plats där World Trade Center, Tvillingtornen, stod. Häftigt, intressant, hemskt och helt ofattbart är väl några ord som kan beskriva känslan av att vara där. Tyvärr fick vi inte den överblicken av en helt "tom" plats, eller hur man ska beskriva det, som jag kanske hade väntat mig, de höll på att bygga där - maskiner, stängsel, skynken och sådär.

Vi fixade biljetter så att vi kunde komma in. Gick igenom en säkerhetskontroll och så var vi där. Två stora bassänger fanns där, där tornen hade stått, kanterna var fyllda med alla namn på de personer som omkom den där dagen. Dagen som man alltid kommer att minnas. Det var väldigt fint. Känslan var enorm.

Efteråt gick vi till en "ground zero"-shop där man kunde köpa lite olika grejor. Tröjor, nyckelringar, böcker och så vidare, sånt som brukar finnas i sådana turistshoppar. När vi kom dit visade de en film som jag stannade och tittade på. Filmen handlade om den dagen, några personer som på något sätt hade anknytning till dagen/platsen/personerna pratade om hur det var och är.

Jag läste även om ett träd som är planterat vid Ground Zero, det var ett träd, en liten knopp som växte upp ur marken på platsen efter att husen hade fallit. Ett litet, eller kanske stort, tecken på liv. Det stod att det hade lyfts upp och flyttats till en annan plats, där det har fått växa upp och bli starkt och nu har det flyttats tillbaka.

Mycket känslor kändes med andra ord under detta besök. Jag tänkte tillbaka på dagen det hände. Hur det hade känts när jag såg det på tv. Jag tänkte därefter på alla de människor som var på plats, som upplevde det. Både de som omkom, men även på dem som lever med det varje dag. Känslan som jag kände när jag såg det på tv är bara en pytteliten fjuttig del av de känslor som de måste ha upplevt...

Efter Ground Zero tog vi paus och ägnade resten av dagen åt shopping. På kvällen sedan åkte vi till Madison Square Garden för att titta på en NHL match. New York Rangers mot Edmonton Oilers. Tyvärr var matchen lite tråkig, avslagen eller vad man ska kalla det. Dessutom var inte Henke med, vilket också var lite tråkigt. Men han var i alla fall där, han satt i båset UTAN hjälm, så egentligen såg man ju honom bättre nu än om han hade spelat. Även om matchen var lite avslagen, samt att det blev förlust för New York och att han inte var med och spelade var det kul att ha sett en NHL-match!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress