Rebecca

Det blev en sammanfattning om praktiken.
Hej på er! Nu var det ett tag sedan jag skrev - igen... Dagarna har varit fyllda av praktik och några turer hem till Skåne. De tre veckorna som vi hade praktik har gått otroligt snabbt och i fredags var det redan slut. Då bjöd jag på kladdkaka med grädde, som tack för att jag fått vara där!
 
Min tid på ÖHN var super. Superbra handledare, sjuksköterskor och undersköterskor. Även de läkare jag hann träffa var bra, och vissa satte ett litet spår i mig - sådde ett litet frö - att man kanske skulle bli läkare istället. Jag tror att den idéen ligger långt, långt borta. Dels har jag inte betygen för det (läste inte alla ämnena som behövs på gymnasiet) och dels så tror jag att det är alldeles för tufft. Jag känner nu i sjuksköterskeutbildningen att vissa saker känns oövervinnerliga nästan. Till exempel den tenta som jag ska ha nu på torsdag, som jag för övrigt egentligen borde plugga till istället för att sitta här och skriva.
 
Nog om det, utbildningar hit och dit... Jag trivdes toppenbra på Öron, och nu i efterhand funderar jag på hur jag kunde tänka att Öron skulle vara tråkigt när jag fick beskedet om att det var där jag skulle vara. Jag fick inte ihop det, vad ska jag göra där, de håller ju inte på med sånt jag läser om just nu, ska jag stå och skölja öron dag ut och dag in nu? Men, så var det inte. Det visade sig att Öron var en väldigt bred avdelning, som dessutom tog in lite andra patienter när andra avdelningar hade fullt (ortoped och urolog bland annat). Dessutom innefattade ju öron mer än bara "typiska" öronpatienter med nedsatt hörsel.
 
De hade olika former av cancerpatienter, patienter som skulle operera käke, ta bort lymfkörtlar och halsmandlar, ögonpatienter och så vidare. Jag har fått göra massor med olika saker!
 
Droppa ögondroppar, ge massvis med olika läkemedel i tablettform, infusioner (dropp) - ringer, glukos, antibiotika, injektioner - subcutana (insulin), intramuskulära, i PVK. De läkemedel som ska blandas eller mätas upp har jag fått fixa ihop. Jag har fått testa på att sätta PVK och att ta venprov (blodprov i dagligt tal). Jag har, som ni vet, varit med på en operation (jag ska nog för övrigt skicka iväg ett mejl till min handledare och fråga om det finns möjlighet att komma in och vara med på ytterligare någon operation nu när jag "slutat"). Sedan ska man ju inte glömma hela omvårdnadsbiten. Dokumentation har jag också fått testa på. Skrivit in och ut patienter, vanliga journalanteckningar om vad som genomgåtts på rond och så vidare. Jag har säkert missat massvis med saker, men men, oj vad kul det har varit! I fredags när jag slutade gick jag faktiskt därifrån med en liten tår i ögat.
 
Men, vem vet. Kanske träffar jag alla de härliga personerna igen någon gång. Hela sommaren ska jag ju vara på sjukhuset, dock i en helt annan del. Jag lär i alla fall träffa undersköterskeeleven som var på öron samtidigt som mig, hon har fått sommarjobb på avdelningen mitt emot mig! :)
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress