Rebecca

Praktiskt Prov ...
Klockan är över två och jag har fortfarande inte somnat. Jag är inte trött, min hjärna går på högvarv och tänker på denna veckans stora utmaning - Praktiskt Prov. Jag vet inte om jag berättat om det tidigare, men praktiskt prov är ett examinationsmoment i termin tre där man får något moment som vi gått igenom under terminen, som man ska utföra. Det kan vara att ta ett EKG och sätta syrgas, sätta in en ny PVK och ge infusion eller injektion i denna, sätta sond, KAD, ge intramuskulär eller subcutan injektion bland annat. Vad man ska göra får man inte reda på förens man är där och ska utföra det. Två lärare ska titta på och bedömma och så är vi tre studenter åt gången som ska utföra vars ett moment. Dessutom är det en "riktig" patient med, alltså ska man utöver själva momentet även ta hand om hela omvårdnadsbiten också. Omvårdnaden är såklart minst lika viktig som momentet men det känns lite jobbigt att det är så mycket på en gång. Speciellt när vi inte fått så många gånger på oss att öva...
 
Jag ska ha mitt praktiska prov på torsdag förmiddag, men jag har våndats och tänkt på det nu ett tag. Idag går det inte att sova för att jag försöker gå igenom de olika momenten i mitt huvud, och så försöker jag förbereda mig lite på vad jag ska kunna tänkas säga.
 
Vid KAD kan jag exempelvis fråga om patienten haft detta tidigare, hur det kändes då och hur denna känner inför det nu. Jag kan säga att jag kommer ta det lugnt och göra det så bra/smidigt som möjligt. Sen får jag inte glömma att fråga efter överkänslighet, både vid KAD och sond, om jag nu får något av det.
 
Samtidigt som jag inte alls vill uppleva det här med praktiskt prov vill jag bara att det ska vara torsdag så att jag får det gjort. Hoppas att det går bra och att jag blir godkänd på första försöket, det känns som att jag bara kommer "gå ner mig" om jag inte lyckas. Hoppas att jag får någon av de lite enklare momenten! Jag har ett moment som jag hoppas lite extra på, jag hoppas att jag har lite tur och flyt och får det. Dock är det ju ingen garanti för att jag lyckas. Det är en hel del delar som man ska ha gjort rätt...
 
Dessa moment kan man råka ut för.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress